
Trendit hotelleissa
Ruoka, juoma, elämykset ja seurustelu. Kun matkailuala nyt virkoaa, hotellit kehittävät sosiaalisia tilojaan.
Pandemia vaikutti voimakkaasti vieraanvaraisuusalaan. Vuodet, joina jouduimme pitämään etäisyyttä toisiimme, eivät kuitenkaan näytä vaikuttaneen pysyvästi sisustukseen. Hotelliala investoi nyt juuri sosiaalisiin tiloihin: ruokaelämyksiin, baarissa seurusteluun, rentoutumiseen ja liikkuvaan työskentelyyn.
– Nyt nähtävissä oleva kehitys on jatkumoa 2010-luvulle, jolloin hotelliala vastasi Airbnb:n ja vastaavien palveluiden tuomaan kilpailuun, Tarkettin Hospitality-segmentin päällikkö Maria Wennerstrand kertoo.
Hotelleissa on jotakin, mitä yksityisillä vuokraajilla ei ole: tiloja kokouksiin ja sosiaaliseen elämään.
Pandemia toi kuitenkin mukanaan muutoksia. Hotellialan tarjonta riippuu siitä, miten ja miksi ihmiset matkustavat. Useimpien ennusteiden mukaan työmatkojen määrä ei tule palautumaan aiemmalle tasolle. Digitaaliset kokoukset osoittautuivat riittävän tehokkaiksi, ja kun mukaan otetaan yritysten kestävyystavoitteet, monille matkoille ei ole enää perusteita. Tietynlaisia työmatkoja tehdään kuitenkin jatkossakin.
Brittiläisessä trendiraportissa vuodelta 2009 kirjoittaja yhdisti englannin työtoimintaa ja vapaa-aikaa tarkoittavat sanat ja lanseerasi uuden termin: Bleisure (tunnetaan myös nimellä bizcation) joka kuvaa sitä, miten työmatka yhdistetään lyhyeen lomaan. Expedia-matkavarausyhtiö toteutti vuonna 2018 tutkimuksen, jonka mukaan 60 % työmatkoista jatkuu yksityislomalla.
Bleisure-matkoilla työtapaamiset yhdistetään kokemukseen, josta on iloa yksityishenkilölle tai työnantajalle. Kyse voi olla rentoutumisesta tai laatuajan viettämisestä ystävien ja perheen kanssa. Usein kyse on myös paikalliseen kulttuuriin tutustumisesta. Kävijä voi vierailla urheilu- tai kulttuuritapahtumassa.
– Paikallisuus on yhä tärkeämpää. Ihmiset haluavat tuntea tulleensa tiettyyn paikkaan, Maria Wennerstrand sanoo. Bleisure-matkoja pidetään usein niin arvostettuina ja lisäarvoa tuottavina, että niiden odotetaan lisääntyvän jopa pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna.
Työmatkustajille on tärkeää pystyä työskentelemään tehokkaasti myös toimiston ulkopuolella. Kaikkein tärkeintä on keskeinen sijainti lähellä liikenneyhteyksiä. Olennaista on myös työskentelytila, toimiva teknologia, nopea sisään- ja uloskirjautuminen sekä hyvä ruoka ja kuntosali. Työmatkailija elää arkeaan ja haluaa säilyttää omat rutiininsa esimerkiksi lenkkeilyyn, kuntosalilla käyntiin ja työhön liittyen.
Vapaa-ajan matkailijan tarpeet liittyvät lähinnä elämyksiin ja mukavuuteen. He haluavat unohtaa arjen ja saada uusia kokemuksia. Mutta mitä tapahtuu, kun työ- ja vapaa-ajan matkailijan odotukset yhdistetään?
– Resort-hotelli keskeisellä sijainnilla, Maria Wennerstrand sanoo. Hotellit tarjoavat korkeatasoisia palveluja, kuten ravintoloita ja kuntosaleja. Teknologia mahdollistaa entistä sujuvamman hotellivierailun ja säästää aikaa.
Kierrätettävästä materiaalista tulee resurssi
Pandemian jälkeen suurin kysymys ei ole tartuntojen leviäminen vaan materiaalien saatavuus. Toimitusketjut ovat monimutkaisia ja raaka-aineiden hinnat nousevat kaikkialla maailmassa. Tarkettin etuna on sen koko. Usein alihankkijoita on useita. Jos toisella on ongelmia, toinen voi toimittaa. Joskus tilanne ratkaistaan kuitenkin laajan tuotevalikoiman avulla. Se tarkoittaa yksinkertaisesti tilauksen korvaamista samankaltaisilla tuotteilla.
– Esimerkiksi LVT-lattioihin ja laminaattiin on kohdistunut paljon paineita vaihtoehtoisina ratkaisuina puulle, sanoo Norjan Tarkettin myyntipäällikkö Thomas Aar.
Raaka-ainepula tekee kierrätyksestä yhä tärkeämpää paitsi kestävän kehityksen myös liiketoimintastrategian kannalta. Uusiksi raaka-aineiksi kierrätettävät materiaalit takaavat, että varastoon saadaan tavaraa.
– Sadastatuhannesta neliömetristä purettavaa materiaalia voi tuottaa 90 000 neliömetriä lattiaa (noin 10 prosenttia materiaalista katoaa prosessissa). Uutta raaka-ainetta ei siis tarvitse ostaa. Ennen kaikkea kuitenkin tiedämme, että saamme tarvitsemamme materiaalit, Thomas Aar sanoo.
Ainutlaatuisten lattioiden asiantuntija
Pandemian aiheuttamasta taloudellisesta tappiosta huolimatta hotelli- ja ravintola-alan asiakkailla ei ole varaa olla lyhytnäköisiä. Sosiaaliset tilat muodostavat yrityksen kasvot, eikä niistä kannata tehdä kompromisseja. Puulattiat ja ylelliset tekstiililattiat, kuten Axminster, ovat edelleen tavallisimpia valintoja.
Hotelli- ja ravintola-alan asiakkaat haluavat usein heille räätälöidyn tuotteen. Muotoilun ja materiaalivalintojen pitää välittää juuri oikeaa tunnelmaa. Tähän tarpeeseen vastaamiseksi Tarkettilla on Alankomaissa suunnitteluosasto, joka luo hospitality-asiakkaille räätälöityjä tekstiililattiaratkaisuja, sekä Luxemburgin suunnitteluosasto, joka kehittää räätälöityjä vinyylilattiaratkaisuja.
– Asiakkaalla voi olla mielessä hyvinkin tarkka idea tai vain epämääräinen tunne, ja autamme siitä riippumatta ainutlaatuisen tuotteen luomisessa, Tarkettin avainasiakaspäällikkö Weronica Garnefält sanoo.
Oikean ratkaisun löytäminen on prosessi, joka vaatii aikaa ja asiantuntemusta. Keskustelun helpottamiseksi käytetään usein Tarkettin digitaalista tekstiililattioiden arkistoa, joka sisältää tuhansia lattiareferenssejä tietyltä ajalta, tietystä hotellista tai tietystä tyylistä.
– On ymmärrettävä, että hotelli- ja ravintola-alan yrittäjät suhtautuvat intohimoisesti työhönsä eivätkä koskaan lakkaa työskentelemästä. Kaikella on merkitystä, Weronica Garnefält sanoo.
Räätälöity kiertotalouteen perustuva suunnittelu
Rakennusten ympäristösertifikaattien yleistyessä monet asiakkaat kiinnostuvat materiaaleista, jotka on helppo käsitellä sisustusta vaihdettaessa. Tarkettin kiertotalouteen perustuvat tekstiililaatat ovat nousseet vaihtoehdoksi Axminster-lattialle, jota ei voida vielä kierrättää. Myös tekstiililaattoja on mahdollista räätälöidä toiveiden mukaan. Tarkettilla on myös mallisto erityisesti hospitality-segmenttiä varten kehitettyjä tekstiililaattoja, joiden fleecetausta parantaa akustiikkaa ja mukavuutta.
– Usein luullaan, että tekstiililaattojen saumat näkyvät. Oikein asennettuna tekstiililaatoissa on kuitenkin sama yhtenäinen tuntuma kuin rullalla saatavissa tekstiililattioissa, Weronica Garnefält sanoo.
Tarkett tarjoaa myös muita kiertotalouteen pohjaavia materiaaleja, joiden muotoilu voidaan räätälöidä. LVT (vinyylistä valmistettu lankku- tai laattalattia) ja muut heterogeeniset vinyylilattiat voidaan painaa millä tahansa kuviolla.
Tarkettille jokainen materiaali on resurssi. Materiaalia tulee käyttää mahdollisimman pitkään, minkä jälkeen se kierrätetään uudeksi raaka-aineeksi.
– Olemme yhtä kiinnostuneita asiakkaistamme silloin, kun he haluavat asentaa uuden lattian, ja silloin, kun he haluavat purkaa lattian, Weronica Garnefält sanoo.