Toimitus- ja myyntiehdot

Toimitus- ja myyntiehdot

Toimitus- ja myyntiehdot

§ 1.    Johdanto

Näitä yleisiä toimitus- ja maksuehtoja sovelletaan, elleivät osapuolet ole kirjallisesti toisin sopineet.
    
§ 2.    Sopimuksen solmiminen

Sopimus, sisällyttäen nämä ehdot (§§ 1-11), on syntynyt kun Myyjä saatuaan tilauksen on lähettänyt kirjallisen tilausvahvistuksen Ostajalle.
    
§ 3.    Vahingonvaaran siirtymisen ajankohta määräytyy

Niiden Incoterms-sääntöjen mukaan, jotka olivat voimassa sopimuksen solmimispäivänä. Ellei Ostaja pysty ottamaan toimitusta vastaan sovittuna päivänä, hänen on viivyttelemättä ilmoitettava tästä Myyjälle.
    
§ 4.     Force majeure

Seuraavia seikkoja on pidettävä ylivoimaisena esteenä, mikäli ne tapahtuvat sopimuksen solmimisen jälkeen ja estävät sopimuksen täyttämisen tai tekevät sen vaikeaksi: tulipalo, lakko, sopimusriita, tulva, epidemia, sota, sisällissota, kapina, mellakka, liikekannallepano, pakko-otto, takavarikko, valuuttarajoitukset, tavaran niukkuus ja kaikki muut sellaiset seikat, joihin osapuolet itse eivät voi vaikuttaa. Osapuolen, joka haluaa vedota ylivoimaiseen esteeseen, on viipymättä ilmoitettava siitä kirjallisesti toiselle osapuolelle.
    
§ 5.    Maksu

Ellei muuta ole sovittu, on kauppahinnan oltava laskussa ilmoitetulla Myyjän pankkitilillä viimeistään laskussa ilmoitettuna eräpäivänä riippumatta siitä, onko tavarasta reklamoitu tai tullaanko tavarasta reklamoimaan. Ostajan on vastattava maksun tavanomaisista pankkikuluista.
    
§ 6.    Maksun viivästyminen

Ellei Ostaja suorita maksua niin että maksu on Myyjän saatavissa eräpäivänä, hän on velvollinen maksamaan Myyjälle laskun mukaista viivästyskorkoa eräpäivästä lukien. Mikäli Myyjälle aiheutuu Ostajan maksuviivästyksen johdosta kustannuksia kurssi-, inflaation- tai devalvaatiotappioiden muodossa, tai mikäli tämän johdosta syntyy muistutus-, perimis-, oikeudenkäyntikuluja tai muita kuluja, on Ostajan vastattava myös näistä.
    
§ 7.    Myyjän oikeudet

Ellei Ostaja ilman hyväksyttävää syytä suorita maksua eräpäivänä, on Myyjä oikeutettu olemaan toimittamatta tavaraa Ostajalle, tai mikäli tavara on lähetetty, mutta ei vielä ole saapunut Ostajalle, estämään sen luovuttamisen Ostajalle, kunnes turvaava vakuus maksusta on asetettu. Myyjällä on oikeus purkaa kauppa, ellei Ostaja heti vaatimuksesta aseta turvaavaa vakuutta.
    
§ 8.    Omistusoikeus

Toimitettu tavara säilyy Myyjän omaisuutena, kunnes se on täysin maksettu, siinä määrin kuin sen maan lainsäädäntö, missä tavara on, sen sallii. Omistusoikeuteen sisältyy oikeus tavaraan toimitetussa tai muutetussa tilassa, sekä oikeus muihin varoihin, jotka Ostaja on voinut saada tavaran käyttämisen tai tavarasta johtuvan tuotannon johdosta. Tästä saadut rahavarat on Ostajan pidettävä erillisellä tilillä.

§ 9.    Reklamaatio

Kuljetusvahingosta on tehtävä merkintä rahtikirjaan ennen kuittausta, tai mikäli vahinko ei ole heti havaittavissa, kirjallisesti ilmoitettava rahdinkuljettajalle 7 päivän kuluessa tavaran saapumisesta. Tavarassa olevasta virheestä on reklamoitava kirjallisesti Myyjälle tai tämän agentille 8 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta, tai mikäli virhettä ei ole kohtuudella voitu heti havaita, välittömästi virheen paljastumisesta. Virhe tai puute tavarassa on tarkasti yksilöitävä.
    
§ 10.    Vastuu virheestä

Mikäli osoittautuu, että toimitetussa tavarassa on virhe, josta Myyjä on vastuussa, Myyjä on velvollinen, oman harkintansa mukaan, ottamaan takaisin, korvaamaan tai korjaamaan tavaran. Myyjä ei missään tapauksessa vastaa tuotannon vähentymisestä, joka Ostajalle tai kolmannelle henkilölle aiheutuu tavaran virheellisyydestä tai virheellisen tavaran käytöstä.
    
§ 11.    Erimielisyydet, sovellettava laki

Mikäli tästä sopimuksesta syntyy erimielisyyksiä, voi osapuoli vaihtoehtoisesti nostaa kanteen vastaajan (vastapuolen) kotipaikkakunnan alioikeudessa, tai jättää asian välimiesoikeuden ratkaistavaksi lopullisesti. Muoto ja oikeuspaikka riidan ratkaisemiseksi määräytyy lopullisesti sen oikeuspaikan mukaan, joka ensin on rekisteröinyt osapuolien nostaman kanteen. Mikäli riita edellä olevan mukaisesti on ratkaistava välimiesoikeudessa, on noudatettava Tukholman Kauppakamarin Välimieslaitoksen sääntöjä. Välimiesoikeuden muodostaa yksi välimies. Välimiesmenettely tapahtuu Tukholmassa Ruotsissa. Välimiesmenettely tapahtuu ruotsin kielellä.
    
Sopimuksen oikeussuhteeseen sovelletaan Ruotsin lakia, paitsi pykälään 8, jonka osalta sovelletaan sen maan lainsäädäntöä, missä tavara on.    

Lisäksi sovellamme Rakennustuotteiden yleisiä hankinta- ja toimitusehtoja (RYHT 2000).
    
§ 12.    Tietosuoja

Tarkett voi sovellettavien lakien mukaisesti kerätä ja käsitellä ostajaa koskevia henkilötietoja. Tällainen tietojenkäsittely perustuu osapuolten väliseen kaupalliseen suhteeseen. Käsittelyä voidaan tehdä asiakassuhteiden hallitsemiseksi, uusien asiakkuuksien hankkimiseksi ja tilastollista analyysia varten. Saat lisätietoja tietosuojakäytännöstämme nettisivuiltamme www.tarkett.fi.

Pientoimituslisä 40,- (alv 0 %), tilauksen arvon ollessa alle 150,- (alv 0 %).
Pientoimituslisä ei koske kuluttajavinyylejä (Iconik T-Extra, Iconik Texstyle ja Iconik Trend).
Huonetoimitukset kuluttajille kotiin, lisäveloitukset:
Kuljetus kotiin ja purku pihalle 45,-/toimitus (alv 0 %)
Kuljetus kotiin ja kanto sisälle tai kerrokseen eri sopimuksen mukaan,
sovittava Tarkett asiakaspalvelun kanssa.
 

Takuu / Reklamaatiot / Palautukset

1.    Toimitetusta materiaalista myyjä antaa takuun. Eri tuoteryhmillä on omat takuuehdot. Kaikki takuut koskevat vain valmistukseen liittyviä virheellisyyksiä. Takuu edellyttää aina, ettei ostaja itse tai toisen kautta ole laiminlyönyt tarkoin noudattaa myyjän varastointi- ja asennusohjeita tai muita materiaalin käsittelyä koskevia ohjeita tai suosituksia. Erityisesti on otettava huomioon, että materiaalia, joka saattaa vahingoittua varastoimisesta ulkona tai kosteissa ja kylmissä tiloissa, ei saa tilata niin, että se saapuu liian aikaisin asennuspaikalle.
    
2.    Tavarasta tehtyä valitusta voidaan tutkia ja se voidaan ottaa huomioon vain jos noudatetaan

  • että puuttuvasta tavarasta on tehtävä huomautus viipymättä, kun tavara vastaanotetaan ja kolmen (3) päivän kuluessa siitä on myyjän tietoon saatettava myös eritelty tieto puuttuvan tavaran määrästä ja laadusta, ja
  • että myyjän tietoon on saatettava kirjallinen huomautus tavaran virheestä kahdeksan (8) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta, tai jos virheen havaitseminen edellyttää erityistä tarkastusta, kahdeksan (8) päivän kuluessa virheen paljastumisesta.

    
3.    Valitus tai huomautus tavarasta on pätevä ja voidaan huomioida vain, jos se on tehty ennen kuin materiaali on leikattu, kiinnitetty tai asennettu. Myyjälle on aina tiedotettava myyjän toimittaman materiaalin kiinnittämistä tai asennusta koskevat riidat.
    
4.    Jos valitus on asianmukaisesti tehty ja todetaan aiheelliseksi, saa myyjä päättää korjaako hän virheen, toimittaako hän uuden tavaran tai hyvitetäänkö materiaalin arvo. Myyjällä ei ole muuta vastuuta. Myyjä ei missään tapauksessa vastaa välillisestä vahingosta tai muusta vahingosta tai tappiosta ostajalle tai muille.
    
5.    Palautuksesta on aina etukäteen sovittava Tarkett Oy:n edustajan kanssa (mieluiten kirjallisesti). Palautusrahtikirjaan on liitettävä sopimus palauttamisesta
    tai merkittävä mitä siitä on sovittu. Palautusrahdin suorittaa palautuksen lähettäjä. Palautettavaksi voidaan hyväksyä vain ehjät alkuperäispakkaukset tai täysrullat.
    Palautetusta tavarasta hyvitetään enintään 70 % tavaran laskutusarvosta.

KULJETUSEHDOT
CIP (Carriage and insurance paid to)
Kuljetus ja vakuutus maksettuina (...nimettyyn määräpaikkaan).

KULJETUSVAHINGOT
Kuljetusvahingot hoitaa OY Lars Krogius AB.
Vauriotapauksissa ota yhteys puh. (09) 47 63 63 00
(24 h päivystys) Fax (09) 4763 6363
Osoite: Sörnäisten rantatie 25 A, 00500 Helsinki
Sähköposti: finland@krogius.com

Jos lähetys on vaurioitunut tai puutteellinen, tee merkintä rahtikirjaan heti vastaanotettaessa. Ilmoitus tavaran vahingoittumisesta on tehtävä 7 päivän aikana vastaanottamisesta.

Kuljetuksiin sovelletaan Tiekuljetussopimuslakia. Mahdollisista kuljetusvahingoista on tehtävä merkintä rahtikirjaan tavaraa vastaanotettaessa ja asiasta on reklamoitava
seitsemän (7) päivän kuluessa vastaanottamisesta. Vahingoittunutta tavaraa on suojeltava asianmukaisesti ja siitä on huolehdittava, kunnes muusta sovitaan.

Nämä yleiset ehdot ovat voimassa kaikissa Tarkett Oy:n toimituksissa sikäli, kun muuta ei nimenomaisesti ole sovittu. Nämä ehdot ovat soveltuvin osin myös voimassa toimituksissa, jotka yhdistetään rakentamiseen tai urakkaan.

Tarkett Asiakaspalvelu

Puh 09 4257 9099
asiakaspalvelu@tarkett.com
www.tarkett.fi