Huomisen koulun suunnittelu

Huomisen koulun suunnittelu

Huomisen koulun suunnittelu

Suunnittelulla on tärkeä rooli modernissa opetusympäristössä. Rakennukset, jotka ovat helppokulkuisia ja viihtyisiä, parantavat sekä oppilaiden että henkilökunnan elämänlaatua ja voivat edesauttaa oppimismahdollisuuksia. Entistä parempi tietämys oppilaiden terveydestä ja hyvinvoinnista – etenkin nuoremmissa ikäryhmissä – on siirtänyt painopistettä koulurakennuksiin oppimisympäristönä. Arkkitehdit ja suunnittelijat keskittyvät nykyään yhä enemmän luonnonvaloon, valitsemaan kestäviä ja terveellisiä materiaaleja ja hyödyntämään uusiutuvia energianlähteitä. 

Tutkimus osoittaa, että opiskeluympäristö vaikuttaa oppimistulokseen*

Mitkä tekijät vaikuttavat optimaalisen oppimisympäristön luomiseen

Seuraavassa on mainittu muutamia tekijöitä, jotka auttavat luomaan optimaalisen oppimisympäristön ja viihtyisän työpaikan, niin oppilaita kuin henkilökuntaa ajatellen:

 

  • Hyvä luonnonvalo keinovalolla täydennettynä parantaa fyysistä ja psyykkistä mukavuutta ja vähentää silmien väsymistä.
  • Parempi sisäilma voi ehkäistä astmaa ja allergioita sekä vähentää muista sairauksista johtuvia poissaoloja.
  • Se, että luokkahuoneessa voi ilman häiritsevää taustamelua kuulla, mitä sanotaan, helpottaa kommunikointia ja edistää työrauhaa ja oppimista.
  • Värien avulla voidaan parantaa eri toiminnallisuuksia, kuten helpottaa tilojen löytymistä kontrastien ja opasteiden avulla, sekä parantaa keskittymiskykyä ja vähentää silmien rasitusta.
  • Puhtaat ja hygieeniset tilat voivat parantaa käyttäytymistä ja lisäävät kunnioitusta ja ylpeyttä koulua ja rakennusta kohtaan. Tämä edistää myös työntekijöiden viihtyvyyttä ja halua työskennellä koulussa.

 

* Lähde: Cockerill, I.M. & B.P. Miller: Children’s Colour Preferences and Motor Skill Performance with Variation in Environmental Colour (1983)

Lattiat kouluihin

Käsitykset siitä, miten lapsia ja nuoria parhaiten opetetaan ja tuetaan heidän koulunkäyntinsä aikana, ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosina.