Esteetön kouluympäristö

Esteetön kouluympäristö

Esteetön kouluympäristö

Nykykouluissa ja -yliopistoissa kulkee eri-ikäisiä ihmisiä, joilla on erilaisia taustoja ja edellytyksiä, oli kyse sitten oppilaista tai henkilökunnasta. Kun tavoitteena on luoda osallistava ympäristö, on tilojen oltava mukautettuja näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten tarpeisiin. Värikontrastien ja valon avulla voidaan luoda kulkuväyliä ja opastavia muotoja, jotka helpottavat suunnistamaan tiloissa.

Helpota löytymistä

Värikontrastit ovat olennaisen tärkeitä autettaessa näkövammaisia tunnistamaan ovia, huonekaluja ja lattian tasoeroja. Yhdistämällä oikeanlaista valoa ja värikontrasteja parhaalla mahdollisella tavalla lisätään näkövammaisten turvallisuutta ja itseluottamusta tiloissa liikkuessaan.


Suositukset

  • Lattian ja seinän välisen värikontrastin on NCS:n mukaan oltava vähintään 0,40.
  • Potentiaalisen putoamisvaaran ollessa olemassa, kuten askelmien ja tasolistojen välillä esim. ensimmäisen ja viimeisen askelman kohdalla, valokontrastin on oltava vähintään 0,40 NCS:n mukaan.
  • Käytä kontrastivärisiä taktiilisia pintoja varoittamaan portaista ja tasoeroista pintoja.
  • Sisäänkäynnit, käytävät ja muut kulkuväylät on varustettava taktiilisilla ohjauspinnoilla, jotka helpottavat kulkemista.

 

Sujuva liikennevirta

Sujuvan liikennevirran aikaansaaminen voi olla vaikeaa suurissa rakennuksissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä samanaikaisesti, kuten esimerkiksi eri luokkien ja luentosalien välillä. Kaatumisvaara tiloissa, joilla voi esiintyä valuneita nesteitä, on otettava erityisesti huomioon.

Suositukset

  • Käytä lattiassa värejä ja kuvioita luomaan selkeät kulkuväylät ja viestittämään strategisista pinnoista.
  • Opasteiden on oltava selkeitä ja helposti kaikkien ymmärrettävissä. Jopa lattioilla ja seinillä voi olla ohjaava tehtävä.
  • Valitse kaatumisvaaran välttämiseksi luistamattomat lattiapinnat alueille, joilla on olemassa nesteiden vuotamisen vaara.

Lattiat kouluihin

Käsitykset siitä, miten lapsia ja nuoria parhaiten opetetaan ja tuetaan heidän koulunkäyntinsä aikana, ovat kehittyneet huomattavasti viime vuosina.